Lock up met de Bull lock

Vindingrijk is hét vakblad voor de Nederlandse uitvinder. Het blad is exclusief bij een NOVU-lidmaatschap. De leden ontvangen het magazine viermaal per jaar in de brievenbus. Een digitale versie is voor leden gratis te downloaden via de ledenomgeving van de website. Ook lid worden? Kijk op novu.nl/lid

Lock up met de Bull lock

11/05/2021

Leo van Boxtel is een veelzijdig man, die al veel vindingen op de markt heeft weten te brengen. Als zoon van een metaalbewerker volgde hij de ambachtsschool en daarna de LTS machinebankwerker. Aansluitend volgde een jaar onderhoudsmonteur, en hij ging aan de slag bij de Nederlandse Spoorwegen in Tilburg, waar hij nog eens twee jaar de Bemetel-vakopleiding tot constructiebankwerker volgde.

Vervangende dienstplicht
Leo vervulde zijn vervangende dienstplicht bij het Rijksinstituut voor Natuurbeheer in Schaarsbergen. Daar kwam zijn knutselvaardigheid en inventiviteit goed van pas als hij met de metaalbewerker, de timmerman of de elektrotechnicus meeliep. Zo hielp hij bijv. bij het ontwerpen van een tuigje waarmee een zender aan een zeehond kon worden bevestigd.

Bouw
Hij keerde weer terug naar NS, omdat hij een werkgeversverklaring nodig had om een huis te kunnen kopen. Toen hij dat gedaan had nam hij ontslag en trad hij in dienst bij een klein lokaal bouwbedrijf dat hem al kende en dat een installateur zocht. Na een tijdje kreeg hij wat meer opzichterstaken en volgde hij een bouwopleiding, waarna hij uitvoerder op de bouw werd. Daar werd al met alternatieve bouwwijzen gewerkt, zoals houtbouw en duurzame materialen. Hij ziet dat wel als de voorloper van  de moderne duurzaam-bouwen-aanpak.

Op de bouw was hij altijd op zoek naar mogelijkheden om repeterende handelingen te vereenvoudigen.

Tent
Hij vond een rugzak uit, die je kon ombouwen tot een comfortabele stoel, een stretcher (met de bagagevakken eronderhangend, dus ‘onder controle’) of een tent. NOMAD, de producent van kampeeraccessoires, nam de tent in productie en wilde daarmee Amerika veroveren, waar veel mensen regelmatig de natuur in trekken. Helaas brak toen de eerste Golfoorlog uit, waardoor de Amerikanen iets anders aan hun hoofd hadden dan kamperen. NOMAD vond de Nederlandse markt te klein voor dit product, dus heeft uiteindelijk de productie gestaakt.

Wereldreis
Nadat Leo zo’n 10 jaar voor het bouwbedrijf had gewerkt nam hij ontslag en ging een jaar op wereldreis. Hij nam zijn zelf ontwikkelde tent mee en leerde onderweg zijn vrouw kennen. Ook nam hij een schrijfblok mee om zijn ideeën in te noteren. Hij kon onderweg geen prototypes bouwen, maar nam zijn ideeën mee naar huis. Hoewel hij zo goedkoop mogelijk reisde was het geld na een jaar toch op en kwam hij terug naar Nederland. Na thuiskomst vroeg hij zich af wat hij moest gaan doen. Hij had aan de vrijheid geroken en wilde die niet kwijtraken in een 40-urige werkweek. Er waren verschillende bedrijven die hem vroegen wanneer hij bij hun kwam werken. Uiteindelijk vond hij een bevredigende werkconstructie.

Kringloop
Nadat hij een stukje had geschreven over een kringloopbedrijf richtte hij met een paar anderen zelf een kringloopbedrijf op. Hij nam plaats in het bestuur, en hield dat 25 jaar vol, waarvan hij 10 jaar als technisch manager werkte. Ze ontwikkelden zelf een inzamelingsstructuur voor afval en hij hielp mee om inzamelingsvoertuigen te ontwerpen en te bouwen. Die konden afval gescheiden inzamelen (3 kleuren glas, oud papier, chemisch afval) en weer snel lossen.

Hij bedacht een beugel die hielp om thuis afval te scheiden. Die werd door Blokker in het assortiment opgenomen, maar het bleek dat de beugel in de grote steden onbruikbaar was, omdat afval daar op een andere manier werd ingezameld. Nu bleek Blokker juist veel filialen in die grote steden te hebben, en had erop gerekend daar veel exemplaren te verkopen. Nu dat wat tegenviel werd de productie na de eerste batch (van een paar duizend stuks) gestopt.

ZZP
Leo werd vaak ingehuurd door de gemeente Goirle en op een gegeven moment kwam die met een grote opdracht voor kringloopbedrijven. Leo’ s broer zat echter in het college van B&W en om elke schijn van belangenverstrengeling tegen te gaan nam Leo ontslag. Daardoor had hij geen recht op een uitkering en besloot hij voor zichzelf te beginnen. Hij kocht een bestelbus en realiseerde zich dat daar vaak wel veel waardevol gereedschap in zat. Hij onderzocht de mogelijkheden om het gereedschap te beschermen, maar er waren alleen dure mogelijkheden om de deursloten van de bus van binnenuit te beveiligen. Dat vond Leo onhandig, want dat was van de buitenkant niet te zien. Een inbreker kwam er pas achter dat je zo’n beveiliging had nadat hij al veel schade aan je bus had veroorzaakt.

Bull Lock

Aangezien vrijwel elke bestelbus een trekhaak heeft ontwikkelde Leo een slot dat op de trekhaak wordt gemonteerd en daarmee direct zichtbaar is voor inbrekers; de Bull Lock. Daardoor voorkom je ook braakschade aan je deuren. Hij heeft het beschermd met een octrooi op het bevestigingssysteem. Dit bestaat onder andere uit een vierkant plaatje dat op de trekhaak wordt gemonteerd. Leo kijkt nog steeds bij elke bus of hij dat plaatje ziet.

Voor de productie stapte hij met een eerste proefmodel naar Matador, waar hij contacten had. Dit bedrijf was direct enthousiast en heeft de octrooiaanvraag geregeld. Als uitvinder kreeg Leo hiervoor de royalties. Matador nam de productie en verkoop op zich. Inmiddels zijn er duizenden Bull Locks verkocht en nog elke maand krijgt hij een percentage van de omzet.

Tips
Leo raadt collega’s aan om octrooien te laten verzorgen door erkende octrooibureaus. Het is een vak apart en je kunt zelf snel onhandige fouten maken. Hij weet nog dat zijn oorspronkelijke idee om een octrooi aan te vragen voor zijn systeem ‘met 4 bevestigingspunten’ werd vervangen door een systeem ‘met één of meer bevestigingspunten’. Op die manier voorkom je dat iemand anders jouw octrooi omzeilt door bijv. 3 of 5 bevestigingspunten te gebruiken.

Daarnaast vindt Leo dat je als uitvinder eigenwijs  moet zijn, maar wel goed moet luisteren naar de kritiek van een onafhankelijk iemand. Zelf werd hij regelmatig door Wouter Pijzel gevraagd om een NOVU-lid dat het ei van Columbus had uitgevonden ‘terug op aarde’ te brengen.

Tenslotte is het belangrijk dat je eerst nagaat of er wel een markt voor jouw vinding bestaat. Hoeveel mensen gaan het kopen? Hoe vaak zou je het gebruiken en zou je het dan ook eventueel kunnen huren? Dat moet je uitzoeken vóórdat je op zoek gaat naar een partij die jouw vinding kan maken.

Spanband
Leo heeft al veel vindingen op zijn naam staan, waar grote namen interesse in toonden. Hij loopt nu ook al lang met een idee rond voor een nieuw type spanband voor trucks, die veel tijdwinst oplevert voor d chauffeur. Toen hij onderzoek deed naar deze vinding bleek een vergelijkbaar idee in Finland geoctrooieerd te zijn en daar was geen interesse om met hem samen te werken. Dat octrooi is verlopen en nu is Leo op zoek naar een partner die de spanband in productie wil nemen. Iemand interesse?