Artikel Panorama; 'Met succes mislukt'

Artikel Panorama; 'Met succes mislukt'

30/03/2021

Viagra mislukte hopeloos als middel tegen hoge bloeddruk. En Lysol werd ten onrechte op de markt gezet om ‘de vrouwelijkheid op te frissen’. En zo zijn er meer uitvindingen die de mist ingingen, maar uiteindelijk toch een commercieel succes werden.

Post-it

De post-it is het resultaat van een mislukte poging een superlijm uit te vinden. In 1968 wil wetenschapper Spencer Silver namelijk voor 3M Laboratories een nieuwe, zeer sterk hechtende lijmsoort ontwikkelen. Al snel merkt hij dat hij helaas juist een erg matig hechtende lijm heeft uitgevonden. Teleurgesteld legt hij het resultaat van zijn poging ergens achter op een plank, waar het vijf jaar blijft liggen. Dan gaat een collega, Arthur Fry, er mee aan de slag om er boekenleggers mee te maken die zich hechten aan het papier, maar geen schade berokkenen. Fry, een fervent kerkbezoeker, wil ze in zijn boeken met kerkliederen plakken, omdat losse papiertjes daar steeds uit vallen. Maar hij merkt al snel dat de matig plakkende papiertjes vooral worden gebruikt om boodschappen achter te laten. Berichtjes die op telefoons, dossiers, bureaus en wat dan ook geplakt worden. Fry ziet gelijk brood in het product en in 1977 debuteert post-it in de winkelschappen. Het duurt wel even voor het publiek het product omarmt, maar wanneer dat eenmaal gebeurt, gaat het ook goed los. Nog altijd, dik veertig jaar later, kom je ze overal tegen. Of je ziet een raam vol post-its die samen een Pacman vormen. De slechte lijm op een boekenlegger is dus een communicatiemiddel geworden.

Lees meer succesvolle 'missers' in het complete artikel van Panorama.